top of page
חיפוש

כיצד עוברים את חופשת הסקי השנתית ללא פציעות

החורף מתקרב ויחד עמו החופשה הנחשקת לה ציפינו מזה שנה. חופשת הסקי משלבת אתרים קסומים, התנתקות מול הנופים ההרריים והמושלגים והזדמנות למפגש חברים חד שנתי או זמן איכות משפחתי וספורטיבי.


חופשת הסקי אכן נחשבת אידיאלית בשילוב פעילות גופנית ותרפיה לנפש מלבד חסרון אחד גדול אשר תמיד מרחף מעל הרכס והמורד הבאים לקראתנו והוא הסיכון הגבוה לפציעות.

בשנים האחרונות ישנה עלייה במספר הנופשים בחופשות הסקי בעקבות מודעות עולה לספורט, הוזלה של טיסות וחבילות, אתרים חדשים במזרח אירופה ובאסיה.

בהתאם לכך, מספר הפציעות בחופשות הסקי גם הוא נמצא בעליה וניתן לומר שמספר אתרים באירופה מרוויחים לא רע מ'תיירות מרפא' חדשה ומתעשיית פציעות משגשגת במקביל לענף הספורט אשר מושך רבים.


כיצד עוברים את חופשת הסקי השנתית ללא פציעות

מספר סיבות מדוע בסקי אחוז הפציעות גבוה:

  • מיומנות נמוכה – מספר השבועות בהן ניתן להתאמן הוא נמוך, בפרט במדינה בה אין אתר סקי נגיש ואימון דורש חופשה. נעריך שרוב האנשים אשר נהנים מסקי כתחביב מתאמנים בין שבוע לשלושה שבועות בשנה במקרה הטוב במיומנות הספציפית. זמן אשר לא יאפשר לשמור על כושר ספציפי ומיומנות גבוהה.

  • רבים אשר יוצאים לסקי אינם מבצעים פעילות גופנית סדירה במהלך השנה ועל כן אינם מגיעים מוכנים לשבוע סקי מרוכז ואינטנסיבי מבחינת סבולת שרירי הרגליים ויציבות מפרקית כולל תגובות שיווי משקל לקויות ולא מאומנות.

  • בשבוע של חופשת סקי לא נרצה לפספס יום מושלג עם תנאים נוחים לגלישה ועל כן יום גלישה הינו בעל מספר שעות רב.

  • הנופשים יצברו עייפות לאחר מספר ימי סקי בנוסף לשתיית אלכוהול במהלך אותו השבוע אצל רבים.

  • הסקי הינו ענף מוטורי אשר מתרחש במהירויות גבוהות ולכן כל פגיעה תהיה דרמטית.

  • קיבוע הקרסול במגלשיים סקי יעביר את העומסים אל הברכיים מבחינת שרשרת תגובה ביומכנית.

  • במקרה של סנובורד, בלימה ועצירה במקרים רבים יחייבו עצירה עם הידיים או הישבן.

הסטטיסטיקה מראה מספר פציעות גבוה סביב מפרק הברך בסקי ואילו מספר פציעות גבוה סביב הגפה העליונה בסנובורד כמו כתף ועצמות הבריח 1,2.


לאור הקדמה זו, כיצד נקטין את הסיכון לפציעה?

אצל אלו אשר לא מתאמנים כל השנה נמליץ על תוכנית אימונים אשר תחל כשלושה חודשים לפני החופשה הקרובה (זמן הסתגלות פיזיולוגי). תוכנית כזו תשלב תרגול כוח רגליים, תרגילי שיווי משקל ופעילות אירובית רציפה כמו הליכה נמרצת, אליפטי בחדר כושר או רכיבה על אופניים.


שילוב שלושת אלו יבטיחו מוכנות פיזיולוגית ראויה והקטנה של מס' הפציעות. תורת האימון מדגישה את חשיבות "עיקרון הספציפיות" ועל כן נבחר סוגי תרגילים אשר מדמים את המיומנות עצמה. לצורך העניין, תרגיל "סקווט" המתבצע בישיבה באוויר והתיישרות ידמה עמדת מוצא בסקי, ותרגול ברגל אחת על משטח לא יציב יוכל לדמות את העומסים אשר הברך עוברת בעת שינויי כיוון במדרונות הרבים.


באותו הקשר נוכל לשלב מערכת סימולציה לסקי אשר מדמה את המיומנות באופן הקרוב ביותר ובכל אלו נבחר להתמיד כשלוש פעמים בשבוע. לכושר האירובי גם כן חשיבות רבה שכן מערכת לב ריאה מאומנת תדחה את העייפות המהלך יום הגלישה ובכך תשפר את הריכוז של הגולש ואת עמידותנו בפני עומסים. בעת תהליך ההכנה מומלץ לעבור ראיון אצל פיזיותרפיסט אשר מתמחה בפגיעות ספורט על מנת להבין את הרקע של הגולש כולל פציעות קודמות, כושר גופני נתון ורמת מיומנות בספורט המדובר. ראיון יכלול בדיקה גופנית הכוללת הערכת יציבה, כוח וטווחים ובסיום תבנה תוכנית אימונים מסודרת ומותאמת לגולש החובב.


מרכז טארגט מציע סדרת הכנה לחופשת הסקי הקרובה כולל סקירה למניעת פציעות ובניית תוכנית ייעודית.


חופשה מהנה ובטוחה.

מקורות:

1. Felkai P, Lengyel I, Szokoly M, Forgó G. [Epidemiological data of Hungarian skiers’ and snowboarders’ medical problems]. Orv Hetil. 2017;158(16):618-624. doi:10.1556/650.2017.30707.

2. McCall D, Safran MR. Injuries about the shoulder in skiing and snowboarding. Br J Sports Med. 2009;43(13):987-992. doi:10.1136/bjsm.2009.068767.

על הכותבים,

אביחי סורוקה (Msc.PT) פיזיותרפיסט מומחה לפגיעות ספורט ואורתופדיה. בעלים של מרכז Target לפיזיותרפיה ואורח חיים בריא. מלווה את נבחרות הטניס של ישראל. דוקטורנט בתחום עמוד שדרה באוניברסיטת תל אביב. בעבר פיזיותרפיסט בקבוצות הכדורגל מכבי חיפה ומכבי נתניה.

מיכאל סילם B.PT, פיזיותרפיסט ב"אתלטיק קליניק" אשר מתמחה באורתופדיה ובפציעות ספורט מלווה קבוצות ריצה וכושר מובילות בשרון.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page