top of page
חיפוש

אפקט הפחד | אביחי סורוקה



כאב גב תחתון הינו אחת מהמגבלות האורתופדיות השכיחות. במהלך החיים רובנו נסבול מכאב גב חולף אשר נגרם בעקבות עייפות שריר מקומית, עומס מכני, יציבה לקויה, אימון עצים או טראומה כלשהיא כמו תאונה, הרמת חפץ כבד וכו'. רוב הסובלים מכאב גב תחתון יתאוששו תוך 6 שבועות עד שלושה חודשים. עם זאת, מיעוט יפתח מגבלה תפקודית קבועה או כאב גב תחתון כרוני חוזר אשר מהווה נטל ופגיעה באיכות החיים, ירידה ביכולת העבודה ועלייה בהוצאות הבריאות. חלק מסוים מהמקרים יאובחן בנזק מבני כמו דיסק פגוע, היצרות עמוד שדרה שהינה תהליך אשר מתקדם עם הגיל וחוסר יציבות של חוליות. אך צילום גב לא תמיד יסביר את הסימפטומים ואת הכאב ממנו סובל אותו אחד. גם הימצאות ממצא כזה או אחר לא תמיד תספק תשובה מדויקת לאותו כאב כרוני שכן רבים חיים ללא כאב או מגבלה על אף הממצאים בצילומים.


אחד ההסברים להתהוותו של כאב כרוני בגב התחתון (דרך אגב גם באזורים אחרים בגופינו כמו ברכיים) הינו הפחד מלנוע ("Fear avoidance or Fear of movement"). כחלק מהמודל של הימנעות בעקבות פחד נוצר מעגל המכיל היבטים התנהגותיים שונים כמו "קטסטרופיזציה" של כאב (העצמת הכאב) והתנהגות נמנעת אשר מובילה לירידה ביכולת הפיזית של מערכת השלד-שריר. הכאב הינו טריגר לאותו מעגל אך עם זאת מוצאים מצבים של ירידה בתנועה בעקבות למידה מוטעית של סיטואציות שונות אשר מעוררות חשש ללא קשר לנוכחות כאב. על אף ספרות מרובה התומכת בקשר בין הפחד מתנועה לבין המוגבלות בכאבי גב תחתון, חסר מידע אשר מסביר את המכניזם במוח העומד מאחורי התהליך.


בעקבות כך, צוות חוקרים1 מציריך, שוויץ העריך 20 נבדקים הסובלים מכאב גב תחתון כרוני מול קבוצה זהה במספר ללא כאב. הקבוצות צפו בסרטונים קצרים המציגים פעילויות אשר עלולות לעורר נזק פוטנציאלי לגב מבחינת הצופה ולעורר רתיעה בעקבות צפייה בסיטואציה הנתונה. בין הסרטונים הקצרים כיפוף גב להרמת אדנית פרחים, עליית וירידת מדרגות ושימוש בשואב אבק מתחת לשולחן תוך כיפוף הגב. תוך כדי הצפייה שתי הקבוצות עברו הערכה של הפעילות המוחית באמצעות צילום אם.אר.אי. באופן מובהק הקבוצה עם כאב הגב הכרוני הציגה פעילות יתר של האזורים במוח אשר מייצגים תחושת פחד. קבוצה זו הראתה גם ציון גבוה בשאלוני תפקוד אותם מילאו שתי הקבוצות ואשר בדקו חשש מתנועה.


לסיכום, תוצאות המחקר מראות את הקשר ההדוק בין ההיבט הפסיכולוגי לבין כאב הגב הכרוני. בהתייחסות רחבה לכאב הכרוני אשר תכלול חינוך והקניית הכלים להתמודדות עם כאב נוכל לשפר את התפקוד ואיכות חיים. בהקשר האנטומי- פיזיולוגי, עמוד השדרה מורכב מחוליות אשר ממוקמות אחת מעל השנייה ובין כל שתי חוליות מצויים מפרקים אשר מקיימים תנועה באמצעות השרירים אשר חובקים אותם. מפרק תפקידו לקיים תנועה מלאה במלוא הטווח הקיים ובמידה ונגביל את עמוד השדרה מתנועה מלאה, נחווה הגבלה תנועתית באותם מפרקים. לפיכך, חשוב לבצע תנועת כיפוף, פיתול וכל תנועה אחרת אותה גופינו מאפשר לנו. בחשש מתנועה יש לטפל באמצעות חזרות רבות, למידה הדרגתית ובהקניית ביטחון בתבנית תנועה נכונה וללא כאב. ליווי של איש מקצוע כמו פיזיותרפיסט יאפשר הכוונה מקצועית אשר תשפר תפקוד תנועתי ותעזור בהתמודדות ובהפחתת הכאב.



1. Meier ML, Stämpfli P, Vrana A, Humphreys BK, Seifritz E, Hotz-Boendermaker S. Neural Correlates of Fear of Movement in Patients with Chronic Low Back Pain vs. Pain-Free Individuals. Front Hum Neurosci. 2016;10:386.



הכותב אביחי סורוקה הוא דוקטורנט באוניברסיטת תל אביב בחוג לפיזיותרפיה בחקר עמוד השדרה. פיזיותרפיסט בכיר, מטפל בפגיעות ספורט ואורתופדיה ומבעלי TARGET מרכז לפיזיותרפיה ואורח חיים בריא. משמש כפיזיותרפיסט מלווה נבחרות הטניס של איגוד הטניס הישראלי.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page